Uczestnicząc w spotkaniach biznesowych czy tych na gruncie towarzyskiemu, jesteśmy zobowiązani do przestrzegania zasad etykiety. Szczególnie jest ona ważna wtedy, gdy mamy do czynienia z nieznanymi lub niedawno poznanymi osobami. Zasady savoir vivru nakazują rozpoczęcie z takimi osobami rozmowy. Nie zawsze jest to jednak łatwe zadanie. Wiele osób stresuje się takimi pogawędkami i nie wie jak je zacząć i prowadzić. W tym zakresie pomocne może być zastosowanie reguł small talk. Zobacz, na czym polega rozmowa small talk i jak ją prowadzić.

Czym jest small talk?

Small talk to rozmowa o niczym, swoisty wstęp do właściwej konwersacji na rozmowy towarzyskie lub biznesowe. Small talk można stosować zarówno, gdy spotykamy się z kimś na chwilę w tzw. przelocie np. z partnerem biznesowym na lotnisku, jak i podczas większych imprez w trakcie aperitifu.

Small talk, czyli rozmowa o…

Idea small talk mówi, że w czasie konwersacji należy podejmować lekkie i przyjemne dla obydwóch stron tematy.  Reguły jej prowadzenia zabraniają poruszanie poważnych tematów takich jak religia, polityka, gospodarka, kwestie moralne i światopoglądowe.

W czasie small talk nie powinno się także podejmować dysput na ważne problemy natury osobistej czy toczyć intelektualnych dyskusji dotyczących kultury, sprawa służbowych, zawodowych, rodzinnych czy danej społeczności. Należy również wystrzegać się rozmów o zdrowiu, chorobach, dolegliwościach, gustach innych osób i ich zachowaniach.

Chociaż jak widać liczba tematów, które wyklucza small talk, jest bardzo długa, to cała rozmowa nie może być monotematyczna i nudna. Nie oznacza to jednak, że należy w jej trakcie skakać z tematu na temat.

O czym rozmawiać small talk?

Prowadząc konwersacje oparta na regułach small talk, należy uświadomić sobie, że często naszym współrozmówca jest osobą, o której nic nie wiemy. Nie znamy jej poglądów, stopnia wrażliwości, historii rodzinnej i zawodowej, dlatego należy skupić się na poruszaniu tematów mało kontrowersyjnych. Ma to na celu przełamanie pierwszych lodów i wysondowanie rozmówcy, a także znalezienie z nim wspólnej płaszczyzny porozumienia. Dlatego też w czasie small talk najlepiej rozmawiać o podróżach, pogodzie, aktualnym wydarzeniu np. o muzyce lecącej w tle, wystroju wnętrz, serwowanych winach itp.

Jak prowadzić small talk?

Prowadzenie rozmów o niczym jest niezwykle skodyfikowane. Aby wszystko poszło dobrze i nie urazić swojego rozmówcy należy nie tylko unikać pewnych tematów, ale i odpowiednio się zachowywać.  Z rozmówcą należy utrzymać odpowiedni dystans, który wynosi minimum 1 metr, raczej pozwolić mu mówić niż kazać słuchać. Rozmowę dobrze jest rozpocząć od krótkiego przedstawienia się i powiedzenia kilku słów o sobie, na to samo należy pozwolić współrozmówcy – może się okazać, że na tym etapie już znajdziecie nić porozumienia.

W czasie small talk nie wolno też przeszkadzać w wypowiedzi osobie mówiącej (przerywać, bawić się przedmiotami, szukać kontaktu wzrokowego  z innymi osobami), należy utrzymywać kontakt wzrokowy, a w czasie swoich wypowiedzi ograniczyć gestykulowanie i mówić wolno i niezbyt głośno. Small talk nie toleruje głośnego, hałaśliwego mówienia, wysokiego tonu  i szybkiego tempa, a także potencjalnego zwracania się do rozmówcy.

W czasie niezobowiązującej rozmowy koniecznie należy również wypowiadać się poprawną polszczyzną, niemile widziane jest używanie potocznej mowy. Specjaliści od etykiety podpowiadają również, aby w czasie small talk zadawać pytania i interpretować wypowiedzi współrozmówcy, upewniając się, że nasze spostrzeżenia są zgodne z jej intencjami.

Ile trwa small talk?

Czas rozmowy o niczym uzależniony jest od kultury danego kraju. Są narodowości, w których small talk trwa nawet kilka godzin lub obejmują kilka pierwszych spotkań. Czas prowadzenia small talk wynika również z osobowości człowieka – osoby zdystansowane będą dążyć do jak najszybszego zakończenia pogawędki o  niczym, natomiast sangwinicy chętnie będą przedłużać small talk. Dlatego prowadząc taki typ konwersji, należy posiadać duże wyczucie, które pozwoli ocenić, kiedy przerywać small talk i przejść do meritum.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ